Coborarea de pe cruce
Rogiervan
der Weyden
1435-1440
| ulei pe lemn | 220 x 262 centimetri | Museo del Prado, Madrid, Spania
Coborarea de pe cruce, de Rogier van der Weyden (cea 1399-1464), este un exemplu extrem de valoros de pictura olandeza timpurie. Reprezentata de artisti asa cum Jan van Eyck, arta din aceasta perioada este caracterizata de o atentie sporita acordata detaliului, gratie utilizarii uleiului. Chiar daca acesta era folosit inca din veacul VIII, potentialul acestui medium nu a fost apreciat la adevarata valoare pana la Van Eyck si Van der Weyden. Pictura i-a fost comandata lui Van der Weyden de catre breasla arcasilor din Louvain, Belgia. Coborarea de pe cruce - momentul in care corpul fara viata al lui Iisus este dat jos de pe cruce - are loc intr-un spatiu ce pare inchis, ca intr-o cutie. Chiar daca pictura olandeza era cunoscuta pentru preferinta privind interioarele casnice, aici felul in care pictorul se serveste de spatiu da scenei un aer de intimitate. Corpul lui Iisus este coborat cu grija de losif din Arimateea, in stanga, si de Nicodim, in dreapta. Fecioara Maria, infatisata traditional in albastru, lesina la picioarele Sfantului loan, care o ajuta pe mama indurerata. Vizual, diagonala formata din corpul lipsit de vlaga al Mariei este un ecou la trupul fara viata al lui Iisus. Aceasta oglinda paralela plina de semnificatii este evidenta si in pozitia mainii stangi a Mariei, in raport cu mana dreapta a lui Iisus. Van der Weyden ridica nivelul emotional al scenei la o cota nemaiintalnita pana atunci. Privirile orientate in jos ale celor noua martori la moartea lui Iisus subliniaza impreuna durerea nemangaiata, pictorul redand mahnirea nedomolita, plina de suferinta si de patos emotional.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu