Dupa
sedinta de pictura
Sven
Richard Bergh
1884 - ulei
pe panza 1145
x 200 centimetri - Malmo Museum, Malmo, Suedia
Tabloul
Dupa sedinta de pictura de Sven
Richard Bergh (1858-1919) anticipeaza inovatiile care se vor petrece in arta
suedeza la finalul veacului XIX si inceputul veacului XX. Creata cand Bergh se
mutase la Paris in cautarea eliberarii de academismul incorsetat pe care il
suportase in perioada de studentie la Academia Regala suedeza, pictura arata tipul
de asimilare a nationalismului francez si a realismului, prevestind in acelasi
timp nasterea mult dorita a unei arte nordice tipice. Fiind o scena de viata
contemporana, pictura il arata pe Cari jaensson, un artist suedez expatriat, cantand
absorbit la vioara, dupa o sedinta de pictura cu model nud. in centrul primului
plan al unui atelier simplu, monocromatic, ancorat de linii verticale si
orizontale, modelul isi pune un ciorap incet si cu gandul aiurea intre obiectele specifice unui atelier. Panza lui
Bergh exprima si atitudinea acestuia fata de arte si dovedeste alte influente
artistice cunoscute ale perioadei, mai ales stilul gravurilor japoneze. Vioara
reprezinta idealul muzicii care este cea mai inefabila dintre arte si, de
aceea, cea mai pura. Insemnat, incepand din anii 1890 in Suedia, Bergh a ocupat
un loc central in evolutia unei arte specifice suedeze - o viziune romantica
autohtona cu sursa de inspiratie in peisajul si in particularitatile unice ale
luminii nordice. El si alti artisti au format Uniunea Artistilor, pe
principiile cooperarii si bazata pe ideile lui William Morris si John Ruskin. in
1915, Sven Richard Bergh a fost numit directorul Muzeului National din
Stockholm.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu